Mattilbudet i barnehagen

MATTILBUD I SKAARLIA BARNHAGE.

Barnehagen har stor innflytelse på barnas matvaner, kosthold og helse og vi ser det som en viktig oppgave. Barnehagens arbeid med helse, måltider, kosthold og hygiene er nedfelt i barnehageloven, rammeplanen for barnehager og forskrift for miljørettet helsevern i barnehagen.

Barna betaler inn 400 kroner i kostpenger per måned.

Barnehagen følger disse retningslinjene for mat og måltid i barnehagen:

• Legger til rette for minimum 2 faste, ernæringsmessige måltider med medbrakt eller servert mat.

• Vi setter av god tid til måltidet, minimum 30 min til å spise slik at barna får i seg tilstrekkelig mat.

• Legger til rette for at barna kan spise medbrakt frokost mellom kl 7.30-8.00.

• Maksimum 3 timer mellom hvert måltid. Noen barn spesielt de yngste kan ha behov for oftere mat.

• De voksne tar aktivt del i måltidet og spiser sammen med barna.

• Et trivelig og fungerende spisemiljø.

• Sørge for god hygiene før og under måltidet og ved oppbevaring og tilberedning av mat.

• Ivareta måltidets pedagogiske funksjon.

Mat og drikke vi tilbyr i barnehagen vår:

• Frokost er medbrakt hjemmefra.

• Til lunsj kl 11 serverer vi brød/knekkebrød med smør og ulike påleggssorter som: gulost, brunost, leverpostei, fiskekaker, fiskepudding, makrell, skinke ost, egg, kjøttpålegg, agurk, paprika, rødbeter/sylteagurk banan, tomat.

• Til fruktmåltidet serverer vi knekkebrød med pålegg og frukt eller grønnsaker. De minste barna får ofte skive til dette måltidet da det er lettere å spise for dem. Innimellom serverer vi også yoghurt med frukt/müsli.

Varm mat:

Blir servert en gang per uke enten inne eller ute på tur. Vi varierer mellom havregrøt, fisk, kjøtt og grønnsaker til maten.

Bursdager:

Når barn har bursdag, har vi ikke fokus på maten,men på barnet. Barnet får krone, sang og oppmerksomhet fra de andre.

Spesielle anledninger:

På nissefesten, karnevalet, påskefeiring og 17 mai feirer vi med varm mat og noe dessert som rosiner, mandarin, liten sjokoladebit, tørket frukt.

Barnas medbrakt mat til frokost:

Vi anbefaler at medbrakt mat inneholder grovt brød med pålegg. Barna kan gjerne få med seg en liten dessert som frukt.

Bakedager:

En gang iblant har vi bakedager hvor vi baker boller, lager vafler eller lapper.