Gleding

I Skaarlia Barnehage er vi opptatt av barns utvikling av sosial kompetanse. Gleding er et verktøy vi bruker for at barna skal oppleve gode sosiale samspill med voksne og barn.

Gleding

Gleding er et begrep utviklet av Siri Abrahamsen og hennes eldste sønn. Gleding er det motsatte av mobbing.

Gleding kan lett ses i sammenheng med Smart kompetanse.

Samarbeid, hjelpsomhet, respekt og omsorg er noen av kompetanseområdene som inngår i begrepet gleding.

Med fokus på hva man skal gjøre, fremfor hva man ikke skal gjøre, får vi en positiv holdning i relasjonen til hverandre.

Tydelige eksempler:

I stedet for: Se hvor lei seg han ble da du tok leken hans!

Si: Se så glad han blir når du gir leken tilbake!

I stedet for: Ikke vær så sur om morgenen!

Si: Så godt det kjennes når du smiler og sier god morgen til meg!

Det er identitetsskapende å være bevisst på hva som gjør oss selv glade, og dette gir et godt utgangspunkt for hvordan vi kan glede andre. Hva gleder deg i hverdagen?

Involver barna i dine bidrag med å glede andre! Kanskje du gjør mer enn du tror? Kanskje legger du bedre merke til hva andre gjør for deg?

Fortell barna at du setter pris på at de liker maten du har laget, og at du lager yndlingsmiddagen til mamma, for da blir hun så glad! Eller at du gleder deg morfar skal åpne gaven fra deg, fordi du tror han vil like den så godt. Eller spør barna om de kan finne på noe kjekt de kan gjøre for farmor til helgen? Når vi tenker noe fint om noen, si det til dem! Snakk godt om andre, og la barna høre det! Barna speiler seg i oss voksne, og vi er deres største forbilder!

www.gleding.no