Stampen

Er en småbarns-avdeling bestående av 14 ett- til toåringer. Vi er fire voksne på avdelingen (to pedagogiske ledere, en medarbeider og en fagarbeider) i tillegg til en fast vikar.

Vårt hovedfokus på Stampen er å skape trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. Tilvenningsperioden går over minimum fem dager. Barna skal føle tilknytning til minst en voksen, og både foreldre og barn skal føle seg sett og ivaretatt av personalet. Barnehagen skal være et trygt og godt sted å være. Trygghet skaper et godt læringsmiljø, og rom for utforsking og medvirkning i egen hverdag. Gjennom et godt samspill og gode relasjoner blir barna kjent med seg selv i forhold til andre, og dette er med på å styrke barnas sosiale kompetanse.

Sosial kompetanse er også et av våre hovedfokus. Barna skal oppleve mestring og anerkjennelse i hverdagen. Vi deler barna inn i små og oversiktlige grupper, der den voksne er deltakende, proaktiv, og legger til rette for god lek, positive samspills-opplevelser, og felles aktiviteter. Vi gir barna gode tilbakemeldinger, og oppmuntrer dem til å hjelpe, trøste og behandle hverandre godt.

Det er viktig for oss å styrke barnas språkutvikling. Dette gjør vi gjennom de daglige samtalene, rundt bordet, i stellesituasjoner, ved påkledning, i samlingsstund, og ved bruk av konkreter. Vi oppmuntrer og legger til rette for samtale og undring sammen med barna. Vi bruker Bravo-leken systematisk i bolker på 3 mnd, og bruker tegn og bildestøtte som språk forsterkere i det daglige (ASK).

Vi er en syngende barnehage, og vi synger, spiller gitar eller trommer, og hører på musikk hver dag. Dette er med på å skape felles glede, samhold og begeistring. Det er språkstimulerende og stemningsskapende. Barna deltar med sang, bevegelser, dans, rytmer og instrumenter. Vi spør etter hvilken musikk som synges eller spilles hjemme, for å knytte bro mellom hjem og barnehage. Sang og musikk er inkluderende for alle barn, uansett hvilke forutsetninger de har språklig, sosioemosjonelt og/eller fysisk.